Magic the gathering
Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Magic: The Gathering CCG | |
---|---|
Počet hráčů: | 2 |
Doporučený věk: | 13 a více |
Délka hry: | 20 minut |
Vydavatel: | Wizards of the Coast |
Rok vydání: | 1993 |
Autor: | Richard Garfield |
Magic: The Gathering
(zkráceně MTG) je první moderní a dosud nejrozšířenější sběratelská karetní hra. Byla vydána v roce 1993 firmou Wizards of the CoastUSA a rychle se rozšířila do většiny světa. V České republice1994. V současné době je překládána do francouzštiny, italštiny, španělštiny, portugalštiny, němčiny, čínštiny (tradiční i zjednodušené), japonštiny a ruštiny. V České republice je prodávána původní verze v angličtině, ale dají se sehnat i jiné verze. Nyní hru hraje mnoho hráčů na celém světě a pořádají se v ní velké turnaje včetně mistrovství světa.
Princip hry
Magic: The Gathering je sběratelská karetní hra. Každý z hráčů hraje se svým vlastním balíčkem karet, který je u každého hráče jiný. Hráč si svůj balíček sestavuje z karet, které koupí nebo vymění s jinými hráči. Karet je velké množství a neustále jsou vydávány další. Jednotlivé karty mají mezi hráči různou cenu - karta je tím dražší, čím silnější je ve hře a čím méně krát byla vytištěna. Není však možné vyhrát jen díky nákupu těch nejdražších a nejlepších karet; jednotlivé karty v balíčku spolu musejí spolupracovat a navíc každý balíček je proti některým balíčkům silný a proti jiným zase slabý.
Každý hráč v Magic: The Gathering představuje čaroděje, který se snaží udolat nepřátelského čaroděje pomocí různých nestvůr a kouzel, které představují karty v jeho balíčku. Na začátku mají všichni hráči 20 životů a každý hráč se snaží snížit počet životů druhého hráče na nulu, nebo docílit toho, aby mu došly karty v balíčku.
Barvy
Karty v Magic: The Gathering se dělí do pěti barev: bílá, černá, červená, modrá a zelená. Každá barva představuje jinou sféru magie, je zaměřená na trochu jiný styl hry a má své silné a slabé stránky. Za každé kouzlo je třeba zaplatit manou jeho barvy, kterou produkují karty nazývané základní země: pláně (Plains), bažiny (Swamps), hory (Mountains), ostrovy (Islands)a lesy (Forests). Každá z těchto základních zemí může vyrobit jednu manu za kolo. Každá barva má také dvě protilehlé barvy, které jsou brány jako nepřátelské.
- Bílá: Barva řádu, spravedlnosti, víry, naděje a léčení. Bílé bytosti jsou převážně různí rytíři, vojáci, paladinové, léčitelé, klerici a andělé. Bílá barva je zaměřena především na obranu, proto jsou bílá kouzla jsou většinou zaměřena na ochranu vlastních bytostí nebo přidávání životů. Bílou manu vyrábějí pláně, nepřátelé bílé jsou černá a červená.
- Černá: Barva smrti, rozkladu, hniloby, záhuby a záhrobí. Černé bytosti představují zombie, krysy, upíři, přízraky, démoni a podobně. Černá barva prezentuje v této hře přímé zabíjení nepřátelských potvor a navracení vlastních zabitých zpět do hry, proto černá kouzla nejčastěji zabíjejí soupeřovy bytosti, vyhazují mu karty z ruky nebo oživují vlastní zabité bytosti. Černou manu vyrábějí bažiny, nepřátelé černé jsou bílá a zelená.
- Červená: Barva ohně, kamene, násilí, války, zabíjení a krve. Červené bytosti jsou například goblini, orkové, trpaslíci, obři nebo různé ohnivé obludy. Červené karty se zaměřují především na útok, tudíž bývají červená kouzla zaměřena na zraňování soupeře nebo jeho bytostí. Červenou manu vyrábějí hory, nepřátelé červené jsou bílá a modrá.
- Modrá: Barva vody, vzduchu iluzí a mentální magie vůbec. Mezi modrými bytostmi najdeme různé vodní tvory, létající obludy nebo čaroděje. Modrá je barvou manipulace, a modrá kouzla umějí rušit soupeřova kouzla, kontrolovat jeho karty nebo mu vracet vyložené karty na ruku. Naproti tomu můžou i pomoci s lízáním nových karet. Modrou manu vyrábějí ostrovy, nepřátelé modré jsou zelená a červená.
- Zelená: Barva přírody, života, růstu a bujení. Zelené bytosti jsou elfové, druidi, dryády a další lesní tvorové. Zelená barva zde symbolizuje čistou sílu a energii, proto jsou zelená kouzla jsou nejčastěji zaměřena na posilování nestvůr a na přidávání many. Zelenou manu vyrábějí lesy, nepřátelé zelené jsou černá a modrá.
Každé kouzlo vyžaduje zaplacení několika man ve své barvě a několika dalších man libovolné barvy nebo bezbarvých. Existují i vícebarevná kouzla, za něž je třeba zaplatit manami více různých barev, naproti tomu artefakty jsou bezbarvé a platí se za ně manou libovolné barvy nebo bezbarvou. V některých edicích se vyskytují i kouzla, za která je třeba zaplatit manou jedné ze dvou stanovených barev (např. zelenou nebo bílou).
Druhy karet
Karty se dále dělí na několik různých druhů podle jejich významu a použití ve hře.
- Land (země): Země zpravidla vyrábějí manu. Existuje pět základních zemí (pláně, bažiny, hory, ostrovy a lesy), z nichž každá vyrábí jednu manu jedné barvy. Kromě nich však existuje i mnoho druhů nezákladních zemí, které umějí vyrábět manu více barev nebo mají nějakou další funkci. Například země City of Brass umí vyrobit manu kterékoli z pěti barev, ale pokaždé, když je použita, zraní svého majitele za 1 život. Každý hráč smí zdarma vyložit během svého kola jednu zemi. Karty, které nejsou země, se souhrnně nazývají kouzla.
- Creature (bytosti, nestvůry, příšery…) tvoří hráčovu armádu, se kterou útočí na soupeře. Každá bytost má v pravém dolním rohu uvedenu svou sílu a odolnost. Síla je počet zranění, která bytost způsobí při útoku. Odolnost je počet zranění, která musí sama dostat od jiných bytostí nebo kouzel, aby zemřela. Sílu i odolnost lze zvyšovat i snižovat kouzly.
- Enchantment (očarování) jsou kouzla, která se vykládají na stůl a na něm pak nějakým způsobem ovlivňují hru. Na každém očarování je uvedeno, na co lze toto očarování zahrát a co toto očarování po vynesení dělá. Některá očarování jsou lokální, což znamená, že jsou vynášena na jinou kartu na stole (např. očarování bytosti, země…), kterou pak nějakým způsobem posilují (například Giant Strength je očarování, které zvýší sílu i odolnost očarované bytosti o 2). Je-li však tato karta zničena, je zničeno i její očarování.
- Artifact (artefakty) představují magické předměty, které fungují podobně jako očarování - vykládají se na stůl, kde ovlivňují hru podle toho, co je na nich uvedeno. Artefakty nestojí žádnou barevnou manu, vždy jen libovolnou. Zvláštním druhem artefaktů jsou artefaktové bytosti, což je kombinace artefaktu a bytosti (tedy bytost, za kterou se platí jen manou libovolné barvy). Jiným druhem artefaktů je vybavení, které představuje výbavu (zbraň, brnění apod.), kterou hráč může přidělit některé své bytosti ve hře a ta je pak silnější. Karty zemí, bytostí, očarování a artefaktů se souhrnně nazývají permanenty, protože po seslání zůstávají ve hře (dokud je někdo nebo něco neodstraní).
- Sorcery a instant (kouzlo a instant (pro toto označení se žádný český ekvivaelent neujal) jsou kouzla, která se nevykládají do hry, ale při zahrání vykonají nějaký efekt, který je na nich uveden, a pak jsou ihned odložena na hromádku použitých, eventuálně zničených karet, nazývanou hřbitov. Efektů je celá řada: například Terror umí nenávratně zabít jednu bytost (nesmí být černá nebo artefaktová), Shock udělí vybrané bytosti nebo hráči 2 zranění, Stone Rain zničí zvolenou zemi a mnoho dalších. Sorcery hráč smí zahrát jen ve hlavní fázi svého kola, naopak instant se smí hrát téměř kdykoli, i během soupeřova kola.
- Planeswalker („sférochodec“) Nový typ karty Sférochodec je permanent, Není to subtyp.
- Tribal Každá tribal karta má další karetní typ. Její hraní se řídí pravidly pro onen druhý typ. Set tribal subtypů je stejný, jako subtypů bytostí. Instanty, očarování i sorcery budou mít tribal typ.